Frakt och returer

Frakt & returer

Leveranser
Alla leveranser sker normalt med svenska Posten och utförs i enlighet med deras gällande regler för respektive fraktsätt.
Information gällande respektive fraktsätts regler finner ni via www.posten.se. Det är köparens ansvar att adresser som angivits vid beställning äger sin riktighet. Godssökning av kolli är möjligt via www.posten.se.
Det åligger kunden att, inom skälig tid från avsändandet, följa upp och hämta ut beställda varor. Skälig tid kan variera mellan 3-10 dagar beroende på fraktsätt.
Frakt och hanteringskostnad för outlösta paket (eller annullerad order) debiteras med 20% av ordervärde och fraktkostnad dock minst 300 kr exkl. moms.

Leveranstider
Varor i lager packas och avsänds normalt inom 1-3 arbetsdag. Vid stor orderanhopning, eller under semestertid så kan det ta lite längre tid. Postens leveranstiden är normalt 2-3 arbetsdagar från det att varorna lämnat vårt lager.

För att kunna erbjuda kunden ett stort och brett sortiment finns även vissa Beställningsvaror. Det är alltså varor som ej lagerförs och vi beställer dem direkt från grossister. Dessa varor kan vi alltså inte påverka bahandlingstiden när dem väl är beställda. Vi ber er därför att ha förstålse om leveranstiden blir längre än planerat eftersom vi själva inte kan påverka levernastiden från grossisterna.
Om du är osäker om leveranstid så är du välkommen att höra av dig.
I de fall köparen anser att leveransen dröjer på sådant sätt att kunden inte längre önskar motta ordern är det på köparens ansvar att nämnda order avbeställs i enlighet med de föreskrifter som återfinns i dessa köpvillkor.
Avbeställning kan ske så länge leveransen inte är packad.
Alla order lagda via Allbutiken registreras som fulleverans, dvs. allt levereras så snart alla beställda varor finns i lager. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund.

Förändring och avbeställning
Förändringar av order är möjliga så länge ordern inte gått till plock och pack. Förändringar gällande avbeställning, av en eller flera varor, är möjligt via telefon.
Tillägg och avbokning kan även ske via mail men detta medför en risk att ordern hinner effektueras under den tid det tar för oss att hantera ditt mail, om så är fallet anses avbokningen/tillägget inte som inkommen i tid, varför detta sätt avrådes.
Du som kund är i de fall avbokning inte skett i tid, skyldig att motta försändelsen, och kan sedan i tillämpliga fall använda "Ångerrätten".
Avbeställning av beställningsvara, vilken köpts in speciellt för kundens räkning är inte möjlig.

Returer
Kunden ansvarar för att varan emballeras såsom varan levererades.
Varor vilka levereras från oss i ESD-emballage (antistatskyddat) skall även returneras till oss i ESD-emballage.
Vidare skall varan insändas i stötskyddande emballage, vilket normalt innebär ytterlåda fylld med stötdämpande material vari varan placeras. Vadderade kuvert är normalt inte att anse som stötskyddande emballage.
PC skall återsändas i det emballage vilken varan var förpackad i vid leverans ifrån Allbutiken, eller emballage med motsvarande funktionalitet.
Kund ombesörjer och betalar returfrakten i samband med returer. Gäller returen ett garantiärende ersätter vi kunden för fraktutlägg motsvarande Postens postpaket, detta gäller endast i de fall returen faller under normalt garantiärende.
Returer gällande garanti, eller reklamation, där varan inte är behäftad med garantifel eller där otillräcklig felbeskrivning inte medföljt kommer att återsändas till kunden och en avgift på 400:- exkl. moms (500:- inkl. moms). Detta för att täcka våra kostnader för felsökning och hantering. Kostnaden för frakter tillkommer.
Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i fall identisk vara inte finns.
Vid retur av lagringsmedia eller produkt innehållande lagringsmedia, kan inte Allbutiken ställas till ansvar för ev. förlust av, på mediet sparad, information.